Sposób weryfikacji poprawności rozwiązania zależy od typu zadania. Poniżej przedstawione są tego ogólne zasady. Jeśli chcesz zobaczyć, jak sprawdzono konkretne zadanie, przejdź do opisu oceniania zawartego w dziale, z którego pochodzi zadanie.
Za rozwiązania niektórych zadań można otrzymać tylko zero lub maksymalną liczbę punktów.
Za dobre rozwiązanie otrzymasz maksymalną liczbę punktów, tzn. 100% punktów (najczęściej jest to 10 punktów), za rozwiązanie błędne 0 punktów. Każdy błąd, nawet niewielki, skutkuje obniżeniem oceny do zera.
Taki sposób oceniania stosowany jest w przypadku prostych zadań, których rozwiązanie polega np. na podaniu jednej liczby.
Jest to sposób oceniania na zasadzie 0 lub 100% przystosowany do zadań, w których musisz podać więcej niż jedną liczbę. Gdy rozwiązanie zadania polega na podaniu n liczb, to otrzymasz 100% : n punktów za każdą poprawnie wpisaną liczbę.
Przykład rozwiązania: Jeśli poprawne rozwiązanie składa się z dwóch liczb, to otrzymasz 50% punktów za każdą poprawnie wpisaną liczbę. Jeśli rozwiązanie wymaga wpisania trzech liczb, to otrzymasz 33% punktów za każdą poprawnie wpisaną liczbę. Jeśli w rozwiązaniu muszą być cztery liczby, otrzymasz 25% punktów za każdą poprawnie wpisaną liczbę itd.
Gdy rozwiążesz zadanie poprawnie, lecz przy zapisie popełnisz błąd (nazywany drobnym błędem), utracisz część punktów przysługujących za poprawne rozwiązanie. W większości zadań drobne błędy powodują stratę 20% punktów.
Rodzaje drobnych błędów:
Nadmiarowe zera — np. poprawne rozwiązanie to liczba 1, a wprowadziłeś liczbę 1,0.
Zbędny przecinek — np. poprawne rozwiązanie to liczba 1, a wpisałeś przecinek po liczbie: 1,.
Liczba całkowita zapisana jako
ułamek — np.
poprawne rozwiązanie to liczba 1,
a wprowadziłeś liczbę .
Błędny zapis — np. poprawne rozwiązanie to liczba 1,2, a wprowadziłeś 1,,2.
Ułamek skracalny — np. poprawne
rozwiązanie to liczba ,
a wprowadziłeś liczbę
.
Błędne wybrana liczba mieszana — wybrałeś
formatkę
zamiast
, np. poprawne
rozwiązanie to ułamek
,
a wprowadziłeś liczbę mieszaną 0
.
Pozostawienie niewymierności w mianowniku.
Przykład
rozwiązania: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to
liczby
oraz 2,
a wpisałeś rozwiązanie
oraz
2,
to nie otrzymasz pełnej liczby punktów. W rozwiązaniu
podałeś
poprawne liczby, jednak jednej z nich nie skróciłeś.
Otrzymasz wówczas maksymalną liczbę punktów za
wpisanie 2
(50%), a za wpisanie liczby
otrzymasz
tylko
80% dostępnych punktów: 80% z 50% wynosi 40%. W sumie otrzymasz 90% punktów.
Niektóre rozwiązania oceniane są według skomplikowanego wzoru.
Metodę tę stosuje się wtedy, gdy w rozwiązaniu musisz podać kilka liczb, np. znaleźć miejsca zerowe funkcji lub wypisać wartości najmniejsze i największe funkcji. Przy ocenieniu takich zadań stosuje się wzór:
100% · liczba elementów(R∩U) : liczba elementów(R∪U),
gdzie R jest zbiorem zawierającym prawidłowe rozwiązanie, natomiast U jest zbiorem składającym się z Twojego rozwiązania. Znak ∩ oznacza część wspólną (przekrój) zbiorów, a ∪ jest sumą zbiorów.
Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są liczby –1, 1 oraz 5, to R={–1; 1; 5}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie 1 oraz 5, to U={1; 5}. Wówczas R∩U={1; 5}, a R∪U={–1; 1; 5}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 2 : 3 = 67% punktów.
Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są liczby 0, 2 oraz 4, to R={0; 2; 4}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie 1, 3 oraz 5, to U={1; 3; 5}. Wówczas R∩U=∅ (zbiór pusty), a R∪U={0; 1; 2; 3; 4; 5}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 0 : 6 = 0 punktów.
Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są liczby 1, 2 oraz 3, to R={1; 2; 3}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie 1, 2 oraz 4, to U={1; 2; 4}. Wówczas R∩U={1; 2}, a R∪U={1; 2; 3; 4}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 2 : 4 = 50% punktów.
Jest to uogólnienie metody Ocenianie liczb. Zasady są takie same, lecz zamiast liczb program bierze pod uwagę bardziej skomplikowane obiekty: przedziały lub wykreślone części funkcji. Wzór wyznaczający ocenę pozostaje ten sam:
100% · liczba elementów(R∩U) : liczba elementów(R∪U),
gdzie R jest zbiorem, którego elementy tworzą prawidłowe rozwiązanie, natomiast U jest zbiorem składającym się z Twojego rozwiązania. Znak ∩ oznacza część wspólną (przekrój) zbiorów, a ∪ jest sumą zbiorów.
Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są przedziały [0; 1] oraz (2; 5], to R={[0; 1]; (2; 5]}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie [0; 1], to U={[0; 1]}. Wówczas R∩U={[0; 1]}, a R∪U={[0; 1]; (2; 5]}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 1 : 2 = 50% punktów.
Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są przedziały [0; 1] oraz (2; 5], to R={[0; 1]; (2; 5]}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie [0; 1] oraz (2; 5), to U={[0; 1]; (2; 5)}. Wówczas R∩U={[0; 1]}, a R∪U={[0; 1]; (2; 5]; (2; 5)}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 1 : 3 = 33% punktów.
Przykład rozwiązania: W przypadku zadań, w których musisz narysować wykres funkcji, program porównuje elementy wykresu poprawnego rozwiązania i Twojego rozwiązania.
R, czyli prawidłowe rozwiązanie składa się z 5 elementów i wygląda tak: | ![]() |
U, czyli Twoje rozwiązanie także składa się z 5 elementów i wygląda następująco: | ![]() |
|
Część
wspólna (przekrój R∩U) rozwiązania
poprawnego
i Twojego rozwiązania. 3 elementy: |
![]() |
Suma R∪U elementów składających się
na rozwiązanie
prawidłowe
i Twoje rozwiązanie (nie jest to już wykres funkcji!). 7 elementów: |
![]() |
Zatem za takie rozwiązanie otrzymasz 100% · 3 : 7 = 43% punktów.
W niektórych zadaniach należy uporządkować liczby w kolejności rosnącej lub malejącej. Rozwiązanie takich zadań program ocenia w następujący sposób: Bierze pod uwagę wszystkie pary liczb występujące w zadaniu i sprawdza, czy dana para jest ustawiona w kolejności wymaganej w treści zadania. Jeśli przynajmniej połowa par jest ustawiona w dobrej kolejności, to ocena za to zadanie jest równa liczbie par ustawionych w dobrej kolejności podzielonej przez liczbę wszystkich par. W przeciwnym przypadku ocena wynosi zero.
Na przykład: W zadaniu o treści: Uporządkuj rosnąco liczby 4; –0,7; 2,5; –2,5 musisz ustawić cztery liczby w kolejności rosnącej, a więc zapełnić cztery miejsca:
miejsce nr 1 | miejsce nr 2 | miejsce nr 3 | miejsce nr 4 |
Przypuśćmy, że ustawisz liczby w następującej kolejności:
–0,7 | 2,5 |
–2,5 | 4 |
miejsce nr 1 | miejsce nr 2 | miejsce nr 3 | miejsce nr 4 |
Program porównuje pary liczb występujące w rozwiązaniu:
para liczb stojących na miejscu nr 1 i miejscu nr 2: –0,7 i 2,5,
para liczb stojących na miejscu nr 1 i miejscu nr 3: –0,7 i –2,5,
para liczb stojących na miejscu nr 1 i miejscu nr 4: –0,7 i 4,
para liczb stojących na miejscu nr 2 i miejscu nr 3: 2,5 i –2,5,
para liczb stojących na miejscu nr 2 i miejscu nr 4: 2,5 i 4,
para liczb stojących na miejscu nr 3 i miejscu nr 4: –2,5 i 4.
Następnie program sprawdza, które z tych par są poprawnie uporządkowane, tzn. liczby są w kolejności rosnącej. Są to cztery pary: A, C, E oraz F. W zadaniu występuje sześć par, więc więcej niż połowa par jest poprawna. Zatem za takie rozwiązanie zadania otrzymasz:
4 : 6 · 100% = 67% punktów.
Jeśli w rozwiązaniu zadania należy wpisać wielomian, program oceni takie rozwiązanie w następujący sposób. Najpierw program oblicza parametr:
stmax = (większy ze stopni: stopień wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu i stopień wielomianu w Twoim rozwiązaniu) + 1.
Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian x4 + 2 x2 – 5, a w Twoim rozwiązaniu będzie x3 + 2 x2 + 5, to stmax = 4 + 1 = 5.
Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 2 x2 – 1, a w Twoim rozwiązaniu będzie x3 + 2 x2 – 1, to stmax = 3 + 1 = 4.
Następnie program liczy, ile ze współczynników wielomianu, którego wpisałeś w rozwiązaniu jest nieprawidłowych:
w = liczba nieprawidłowych współczynników w rozwiązaniu.
Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian x3 + 2 x – 5, a wpiszesz w rozwiązaniu x3 + 2 x + 5, to jeden współczynnik jest nieprawidłowy, czyli w = 1:
stopień | współczynniki prawidłowe |
współczynniki ucznia |
3 | 1 | 1 |
2 | 0 | 0 |
1 | 2 | 2 |
0 | – 5 | 5 |
Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 5 x4 + 2 x2 – x – 2, a wpiszesz w rozwiązaniu 5 x3 + 2 x2 – x + 2, to trzy współczynniki są nieprawidłowe, czyli w = 3:
stopień | współczynniki prawidłowe |
współczynniki ucznia |
4 | 5 | 0 |
3 | 0 | 5 |
2 | 2 | 2 |
1 | – 1 | – 1 |
0 | – 2 | 2 |
Przy ocenianiu, program bierze pod uwagę następujące błędy:
r — redukcja wielomianu: jeśli wielomian nie jest zredukowany, to r = 1; jeśli jest r = 0,
u — uporządkowanie wielomianu: jeśli wielomian nie jest uporządkowany, to u = 1; jeśli jest u = 0.
Ostateczna ocena będzie równa:
100% – 100% · 2 · w : stmax – 20% · (r + u).
Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian x4 + x2 – 2 x , a wpiszesz x3 + x2 – 2 x , to ocena będzie wyglądała następująco. Parametr stmax = 4 + 1 = 5. Porównanie współczynników wielomianu:
stopień | współczynniki prawidłowe |
współczynniki ucznia |
4 | 1 | 0 |
3 | 0 | 1 |
2 | 1 | 1 |
1 | – 2 | – 2 |
0 | 0 | 0 |
Widać, że dwa współczynniki są nieprawidłowe, więc w = 2. Wielomian w rozwiązaniu jest zredukowany i uporządkowany, a zatem r = u = 0. Ostateczna ocena to:
100% – 100%
· 2 · w : stmax –
20% · (r + u) = 100% – 100% · 2 · 2
: 5 – 20% · (0 + 0)
= 100% – 100%
· 4 : 5 – 20% · 0 =
= 100% –
80% – 0 = 20%.
Przykład
rozwiązania: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 5 x3
– 11 x2 –
2 x
+ 3
, a wpiszesz x2
+ 5 x3 –
12 x2
+ 3 – 2 x
, to ocenianie będzie przebiegało następująco:
Widać, że podany wielomian nie jest zredukowany, ponieważ
we wpisanym rozwiązaniu dwa razy występuje potęga x2.
Ponadto wielomian nie jest uporządkowany, gdyż potęgi zmiennej x nie
są ułożone od największej do najmniejszej. Zatem współczynniki r oraz u
będą miały wartość 1. Po zredukowaniu i uporządkowaniu wielomianu
okazuje się, że wielomian w Twoim rozwiązaniu ma poprawne współczynniki
(w = 0). Ocena to:
100% – 100%
· 2 · w : stmax –
20% · (r + u) = 100% – 100% · 2 · 0
: 5 – 20% · (1 + 1)
= 100% – 100% · 0 – 20% ·
2 =
= 100% – 0 –
40% = 60%.
Program stosuje także następującą metodę oceniania wielomianów.
Jeśli wpiszesz w rozwiązaniu wielomian, który jest różny co do wartości od wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu, otrzymujesz 0 punktów.
Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian x4 + 2 x2 – 5, a w Twoim rozwiązaniu będzie x3 + 2 x2 + 5, to nie dostaniesz żadnych punktów za to rozwiązanie.
Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 2 x2 – 1, a w Twoim rozwiązaniu będzie 2 x2 – x – 1 + x, to te dwa wielomiany mają takie same wartości, choć program odejmie kilka punktów za brak redukcji i nieuporządkowanie wielomianu.
Przy ocenianiu program bierze jeszcze pod uwagę następujące błędy:
s — niepoprawny stopień wielomianu (stopień za duży lub za mały),
r — wielomian niezredukowany,
u — wielomian nieuporządkowany,
b — drobny błąd.
Uwaga! Wszystkie powyżej wymienione parametry przyjmują wartość 1 — gdy opisany błąd występuje w rozwiązaniu lub 0 — gdy nie popełniłeś danego błędu wpisując wielomian.
Jeśli wpisałeś w rozwiązaniu prawidłowy wielomian, ale jego postać nie jest idealna, to Twoja ocena będzie liczona według wzoru:
100% – 50% · s – 20% · (r + u + b).
Przykład rozwiązania: Przypomnijmy poprzedni przykład: prawidłowe rozwiązanie to wielomian 2 x2 – 1, a w Twoim rozwiązaniu jest 2 x2 – x – 1 + x. Wielomian, który napisałeś ma te same wartości, co prawidłowa odpowiedź, ale jest niezredukowany i nieuporządkowany, a zatem parametry r oraz u przyjmą wartość 1. Ostateczna ocena to:
100% – 50% · s – 20% · (r + u + b) = 100% – 50% · 0 – 20% · (1 + 1 + 0) = 100% – 0 – 20% · 2 = 100% – 40% = 60%.
Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 5 x3 – 11 x2 – 2 x + 3 , a wpiszesz x4 – x4 + 5 x3 – 11 x2 – 2 x + 3, to wpisany wielomian ma prawidłowe wartości, ale jego stopień jest za duży i wielomian jest niezredukowany, zatem s = r = 1. Otrzymasz następującą ocenę:
100% – 50% · s – 20% · (r + u + b) = 100% – 50% · 1 – 20% · (1 + 0 + 0) = 100% – 50% – 20% · 1 = 100% – 70% = 30%.
Tutaj wielomian wpisany w rozwiązaniu oceniany jest sposobem mieszanym — część zasad pochodzi z Oceniania wielomianów I, część z Oceniania wielomianów II. Podajemy tutaj tylko odpowiednie wzory użyte przy ocenianiu. Jeśli chcesz znaleźć dokładny opis i przykłady oceniania, zajrzyj do dwóch pierwszych opisów oceniania wielomianów: Ocenianie wielomianów I i Ocenianie wielomianów II.
Najpierw program oblicza parametr:
stmax = (większy ze stopni: stopień wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu i stopień wielomianu w Twoim rozwiązaniu) + 1.
Następnie program liczy, ile ze współczynników wielomianu, które wpisałeś w rozwiązaniu jest nieprawidłowych:
w = liczba nieprawidłowych współczynników w rozwiązaniu.
Przy ocenianiu program bierze pod uwagę następujące błędy:
s — niepoprawny stopień wielomianu (stopień za duży lub za mały),
r — wielomian niezredukowany,
u — wielomian nieuporządkowany,
b — drobny błąd.
Uwaga! Wszystkie powyżej wymienione parametry przyjmują wartość 1 — gdy opisany błąd występuje w rozwiązaniu lub 0 — gdy nie popełniłeś danego błędu wpisując wielomian.
Ostateczna ocena będzie liczona ze wzoru:
100% – 100% · w : stmax – 50% · s – 5% · (r + u) – 2% · b.
Wielomian wpisany w rozwiązaniu oceniany jest sposobem
mieszanym — część zasad pochodzi z Oceniania
wielomianów I,
część z Oceniania
wielomianów II. Istotną różnicą pomiędzy tym
sposobem oceniania, a sposobami oceniania wielomianów opisanymi powyżej
jest natychmiastowe obniżenie oceny do zera, jeśli wielomian we
wpisanym rozwiązaniu ma za duży stopień.
Podajemy tutaj tylko odpowiednie wzory użyte
przy ocenianiu. Jeśli chcesz znaleźć dokładny opis i przykłady
oceniania, zajrzyj do dwóch pierwszych opisów oceniania wielomianów: Ocenianie
wielomianów I
i Ocenianie
wielomianów
II.
Najpierw program oblicza parametr:
stmax = (większy ze stopni: stopień wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu i stopień wielomianu w Twoim rozwiązaniu) + 1.
Następnie program liczy, ile ze współczynników wielomianu, które wpisałeś w rozwiązaniu jest nieprawidłowych:
w = liczba nieprawidłowych współczynników w rozwiązaniu.
Przy ocenianiu program bierze pod uwagę następujące błędy:
z — stopień wielomianu jest za duży (większy niż stopień wielomianu w prawidłowej odpowiedzi),
r — wielomian niezredukowany,
u — wielomian nieuporządkowany,
b — drobny błąd.
Uwaga! Wszystkie powyżej wymienione parametry przyjmują wartość 1 — gdy opisany błąd występuje w rozwiązaniu lub 0 — gdy nie popełniłeś danego błędu wpisując wielomian.
Ostateczna ocena będzie liczona ze wzoru:
100% – 100% · w : stmax – 100% · z – 5% · (r + u) – 2% · b.
Wielomian wpisany w rozwiązaniu oceniany jest sposobem
mieszanym — część zasad pochodzi z Oceniania
wielomianów I,
część z Oceniania
wielomianów II. Istotną różnicą pomiędzy tym
sposobem oceniania, a sposobami oceniania wielomianów opisanymi powyżej
jest natychmiastowe obniżenie oceny do zera, jeśli wielomian we
wpisanym rozwiązaniu ma za duży stopień.
Podajemy tutaj tylko odpowiednie wzory użyte
przy ocenianiu. Jeśli chcesz znaleźć dokładny opis i przykłady
oceniania, zajrzyj do dwóch pierwszych opisów oceniania wielomianów: Ocenianie
wielomianów I
i Ocenianie
wielomianów
II.
Najpierw program oblicza parametr:
stmax = (większy ze stopni: stopień wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu i stopień wielomianu w Twoim rozwiązaniu) + 1.
Następnie program liczy, ile ze współczynników wielomianu, które wpisałeś w rozwiązaniu jest nieprawidłowych:
w = liczba nieprawidłowych współczynników w rozwiązaniu.
Przy ocenianiu program bierze pod uwagę następujące błędy:
Uwaga! Wszystkie poniższe parametry przyjmują wartość 1 — gdy opisany błąd występuje w rozwiązaniu lub 0 — gdy nie popełniłeś danego błędu wpisując wielomian.
r — wielomian niezredukowany,
u — wielomian nieuporządkowany,
b — drobny błąd.
Ostateczna ocena będzie równa:
100% – 100% · 2 · w : stmax – 5% · (r + u) – 2% · b.
Jeśli rozwiązanie zadania polega na wypisaniu podzbiorów prostej, program ocenia rozwiązanie biorąc pod uwagę:
Wnętrza
wypisanych przedziałów.
Na przykład:
Przedziały [0; 4], [0; 4), (0; 4] oraz (0;
4) mają takie samo wnętrze.
Jeśli
prawidłowe rozwiązanie ma postać [–1; 2),
a wypiszesz przedział (–1; 2),
to program zaliczy to rozwiązanie jako częściowo poprawne, gdyż wnętrza tych
przedziałów są takie same.
Końce przedziałów.
Na przykład:
W powyższym przykładzie, gdzie [–1; 2)
jest poprawnym rozwiązaniem, a (–1; 2)
Twoim rozwiązaniem, przedział wpisany przez ciebie
ma jeden zły koniec.
Zbiory jednopunktowe.
Błędne
obiekty.
Na
przykład:
Jeśli prawidłowe rozwiązanie to przedział [–1; 2),
a wpiszesz [–2; 2),
to przedział [–2; 2)
uznany zostanie za błędny obiekt.
Aby obliczyć ocenę, program zlicza liczbę powyższych obiektów. Oznaczamy:
w — liczba przedziałów o prawidłowych wnętrzach, które wpisałeś,
k —
liczba błędnych końców
przedziałów, które wpisałeś. Uwaga!
Program zlicza błędne końce tylko tych przedziałów,
które mają prawidłowe wnętrza!
Na przykład:
Jeśli prawidłowe rozwiązanie to przedziały [–1; 2)
i (3;
6),
a wpiszesz (–1;
2)
i [3;
7),
to program odejmie punkty za jeden zły koniec, tj. koniec w
punkcie
–1.
j — liczba prawidłowych zbiorów jednopunktowych, które wpisałeś,
b — liczba błędnych obiektów, które wpisałeś w rozwiązaniu.
Rozwiązanie oceniane jest w następujący sposób: Najpierw liczone są punkty, które uzyskałeś:
u = 6 · w + 4 · j – 2 ·k – 4 · b.
Następnie te punkty dzielone są przez:
r = 6 · (liczba przedziałów w prawidłowym rozwiązaniu) + 4 · (liczba zbiorów jednopunktowych w prawidłowym rozwiązaniu).
Ostateczna ocena (w procentach), to:
100% · u : r.
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–4; 1]. Wpisałeś (–4; 1].
Parametry oceny: w = 1, k = 1, j = 0, b = 0. Zatem u = 6 · 1 – 2 · 1 = 4 oraz r = 6 · 1 = 6.
Uzyskasz 100% · 4 : 6 = 67% punktów.
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to {–3; 0}. Wpisałeś {–3} ∪ (–2; 0].
Parametry oceny: w = 0, k = 0, j = 1, b = 1. Zatem u = 4 · 1 – 4 · 1 = 0 oraz r = 4 · 2 = 8.
Uzyskasz 100% · 0 : 8 = 0 punktów.
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to (–6; –2) ∪ (–1; 3]. Wpisałeś (–6; –2) ∪ {–1}.
Parametry oceny: w = 1, k = 0, j = 0, b = 1. Zatem u = 6 · 1 – 4 · 1 = 2 oraz r = 6 · 2 = 12.
Uzyskasz 100% · 2 : 12 = 17% punktów.
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–4; 0] ∪ (1; 3] ∪ {–5; 5}. Wpisałeś (–4; 0] ∪ (1; 2] ∪ {–5; 4}.
Parametry oceny: w = 1, k = 1, j = 1, b = 2. Zatem u = 6 · 1 + 4 · 1 – 2 · 1 – 4 · 2 = 0 oraz r = 6 · 2 + 4 · 2 = 20.
Uzyskasz 100% · 0 : 20 = 0 punktów.
Jest to sposób oceniania podobny do opisanego powyżej Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych I. Tak jak w metodzie powyżej, program ocenia rozwiązanie biorąc pod uwagę:
Wnętrza
wypisanych przedziałów.
Na przykład:
Przedziały [0; 4], [0; 4), (0; 4] oraz (0;
4) mają takie samo wnętrze.
Jeśli
prawidłowe rozwiązanie ma postać [–1; 2),
a wypiszesz przedział (–1; 2),
to program zaliczy to rozwiązanie jako częściowo poprawne, gdyż wnętrza tych
przedziałów są takie same.
Końce przedziałów.
Na przykład:
W powyższym przykładzie, gdzie [–1; 2)
jest poprawnym rozwiązaniem, a (–1; 2)
Twoim rozwiązaniem, przedział wpisany przez ciebie
ma jeden zły koniec.
Zbiory jednopunktowe.
Błędne
obiekty.
Na
przykład:
Jeśli prawidłowe rozwiązanie to przedział [–1; 2),
a wpiszesz [–2; 2),
to przedział [–2; 2)
uznany zostanie za błędny obiekt.
Duplikaty zbiorów skończonych.
Na
przykład:
Jeśli prawidłowe rozwiązanie to [–1;
1) ∪ {2},
a wpiszesz {2}
∪ [–1;
1) ∪ {2}, to niepotrzebne
powtórzenie zbioru {2}
zostanie uznane za błąd.
Liczbę zbiorów, które wypisałeś.
Na
przykład:
Jeśli prawidłowe rozwiązanie to [0; 2),
a wpiszesz [0;
1) ∪ [1,2), to zapisałeś jeden przedział jako dwa
osobne przedziały i program uzna to za błąd.
Aby obliczyć ocenę, program zlicza liczbę powyższych obiektów. Oznaczamy:
w — liczba przedziałów o prawidłowych wnętrzach, które wpisałeś,
k —
liczba błędnych końców
przedziałów, które wpisałeś. Uwaga!
Program zlicza błędne końce tylko tych przedziałów,
które mają prawidłowe wnętrza!
Na przykład:
Jeśli prawidłowe rozwiązanie to przedziały [–1; 2)
i (3;
6),
a wpiszesz (–1;
2)
i [3;
7),
to program odejmie punkty za jeden zły koniec, tj. koniec w
punkcie
–1.
j — liczba prawidłowych zbiorów jednopunktowych, które wpisałeś,
b — liczba błędnych obiektów, które wpisałeś w rozwiązaniu.
d — jeśli występują duplikaty zbiorów skończonych, to d = 1, jeśli nie, to liczba d jest równa zero,
z — jeśli użyłeś nieprawidłowej liczby zbiorów, to z = 1, jeśli liczba zbiorów jest prawidłowa, to z jest równe zero.
Rozwiązanie oceniane jest w następujący sposób: Najpierw liczone są punkty, które uzyskałeś:
u = 8 · w + 8 · j – 2 ·k – 2 · b.
Następnie te punkty dzielone są przez:
r = 8 · (liczba przedziałów w prawidłowym rozwiązaniu) + 8 · (liczba zbiorów jednopunktowych w prawidłowym rozwiązaniu).
Ostateczna ocena (w procentach), to:
100% · u : r – 20% · (d + z).
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–4; 1]. Wpisałeś (–4; 1].
Parametry oceny: w = 1, k = 1, j = 0, b = 0, d = 0, z = 0. Zatem u = 8 · 1 – 2 · 1 = 6 oraz r = 8 · 1 = 8.
Uzyskasz 100% · 6 : 8 – 20% · (0 + 0) = 75% punktów.
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to {–3; 0}. Wpisałeś {–3} ∪ (–2; 0].
Parametry oceny: w = 0, k = 0, j = 1, b = 1, d = 0, z = 0. Zatem u = 8 · 1 – 2 · 1 = 6 oraz r = 8 · 2 = 16.
Uzyskasz 100% · 6 : 16 – 20% · (0 + 0) = 37% punktów.
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–4; 0] ∪ (1; 3] ∪ {–5; 5}. Wpisałeś (–4; 0] ∪ (1; 2] ∪ {–5; 4}.
Parametry oceny: w = 1, k = 1, j = 1, b = 2, d = 0, z = 0. Zatem u = 8 · 1 + 8 · 1 – 2 · 1 – 2 · 2 = 10 oraz r = 8 · 2 + 8 · 2 = 32.
Uzyskasz 100% · 10 : 32 – 20% · (0 + 0) = 31% punktów.
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–2; 1] ∪ {5}. Wpisałeś [–2; 0] ∪ (0; 1] ∪ {4}. Wówczas program przekształca Twoje rozwiązanie do postaci [–2; 1] ∪ {4} i zlicza parametry oceny.
Parametry oceny: w = 1, k = 0, j = 0, b = 1, d = 0, z = 1. Zatem u = 8 · 1 – 2 · 1 = 6 oraz r = 8 · 1 + 8 · 1 = 16.
Uzyskasz 100% · 6 : 16 – 20% · (0 + 1) = 37% – 20% = 17% punktów.
Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to (1; 3) ∪ {–1; 5}. Wpisałeś {–1} ∪ (1; 2] ∪ (2; 3) ∪ {–1; 5}. Wówczas program przekształca Twoje rozwiązanie do postaci (1; 3) ∪ {–1; 5} i zlicza parametry oceny.
Parametry oceny: w = 1, k = 0, j = 1, b = 0, d = 1, z = 1. Zatem u = 8 · 1 + 8 · 1 = 16 oraz r = 8 · 1 + 8 · 1 = 16.
Uzyskasz 100% · 16 : 16 – 20% · (1 + 1) = 100% – 40% = 60% punktów.
Jest to sposób oceniania analogiczny do opisanego wcześniej Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych II. Znaczenie wszystkich parametrów opisane jest powyżej. Ocenianie tą metodą, w odróżnieniu od Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych II, cechuje się trochę mniejszą stratą za złe końce przedziałów.
Rozwiązanie oceniane jest w następujący sposób: Najpierw liczone są punkty, które uzyskałeś:
u = 8 · w + 8 · j – k – 2 · b.
Następnie te punkty dzielone są przez:
r = 8 · (liczba przedziałów w prawidłowym rozwiązaniu) + 8 · (liczba zbiorów jednopunktowych w prawidłowym rozwiązaniu).
Ostateczna ocena (w procentach), to:
100% · u : r – 20% · (d + z).
Jest to sposób oceniania analogiczny do opisanego wcześniej Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych I. Znaczenie wszystkich parametrów opisane jest powyżej. Ocenianie tą metodą, w odróżnieniu od Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych I, uwzględnia dodatkowo parametry d oraz z.
Rozwiązanie oceniane jest w następujący sposób: Najpierw liczone są punkty, które uzyskałeś:
u = 6 · w + 4 · j – 2 · k – 4 · b.
Następnie te punkty dzielone są przez:
r = 6 · (liczba przedziałów w prawidłowym rozwiązaniu) + 4 · (liczba zbiorów jednopunktowych w prawidłowym rozwiązaniu).
Ostateczna ocena (w procentach), to:
100% · u : r – 20% · (d + z).