Zasady oceniania


Sposób weryfikacji poprawności rozwiązania zależy od typu zadania. Poniżej przedstawione są tego ogólne zasady. Jeśli chcesz zobaczyć, jak sprawdzono konkretne zadanie, przejdź do opisu oceniania zawartego w dziale, z którego pochodzi zadanie.

Spis treści

Podstawowe

0 lub 100%
Procent poprawnych odpowiedzi
Drobne błędy

Wzory

Ocenianie liczb
Ocenianie elementów
Ocenianie kolejności

Ocenianie wielomianów

Ocenianie wielomianów I
Ocenianie wielomianów II
Ocenianie wielomianów III
Ocenianie wielomianów IV
Ocenianie wielomianów V

Podzbiory liczb rzeczywistych

Ocenianie podzbiorów liczb rzeczywistych I
Ocenianie podzbiorów liczb rzeczywistych II
Ocenianie podzbiorów liczb rzeczywistych III
Ocenianie podzbiorów liczb rzeczywistych IV

Podstawowe

0 lub 100%

Za rozwiązania niektórych zadań można otrzymać tylko zero lub maksymalną liczbę punktów. 

Za dobre rozwiązanie otrzymasz maksymalną liczbę punktów, tzn. 100% punktów (najczęściej jest to 10 punktów), za rozwiązanie błędne 0 punktów. Każdy błąd, nawet niewielki, skutkuje obniżeniem oceny do zera.

Taki sposób oceniania stosowany jest w przypadku prostych zadań, których rozwiązanie polega np. na podaniu jednej liczby.

Procent poprawnych odpowiedzi

Jest to sposób oceniania na zasadzie 0 lub 100% przystosowany do zadań, w których musisz podać więcej niż jedną liczbę. Gdy rozwiązanie zadania polega na podaniu n liczb, to otrzymasz 100% : n punktów za każdą poprawnie wpisaną liczbę.

Przykład rozwiązania: Jeśli poprawne rozwiązanie składa się z dwóch liczb, to otrzymasz 50% punktów za każdą poprawnie wpisaną liczbę. Jeśli rozwiązanie wymaga wpisania trzech liczb, to otrzymasz 33% punktów za każdą poprawnie wpisaną liczbę. Jeśli w rozwiązaniu muszą być cztery liczby, otrzymasz 25% punktów za każdą poprawnie wpisaną liczbę itd.

Odejmowanie punktów za drobne błędy

Gdy rozwiążesz zadanie poprawnie, lecz przy zapisie popełnisz błąd (nazywany drobnym błędem), utracisz część punktów przysługujących za poprawne rozwiązanie. W większości zadań drobne błędy powodują stratę 20% punktów.

Rodzaje drobnych błędów:

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to liczby 1/3 oraz 2, a wpisałeś rozwiązanie 2/6 oraz 2, to nie otrzymasz pełnej liczby punktów. W rozwiązaniu podałeś poprawne liczby, jednak jednej z nich nie skróciłeś.  Otrzymasz wówczas maksymalną liczbę punktów za wpisanie 2 (50%), a za wpisanie liczby 2/6 otrzymasz tylko 80% dostępnych punktów: 80% z 50% wynosi 40%. W sumie otrzymasz 90% punktów.

Wzory

Niektóre rozwiązania oceniane są według skomplikowanego wzoru.

Ocenianie liczb

Metodę tę stosuje się wtedy, gdy w rozwiązaniu musisz podać kilka liczb, np. znaleźć miejsca zerowe funkcji lub wypisać wartości najmniejsze i największe funkcji. Przy ocenieniu takich zadań stosuje się wzór:

100% · liczba elementów(R∩U) : liczba elementów(R∪U),

gdzie R jest zbiorem zawierającym prawidłowe rozwiązanie, natomiast U jest zbiorem składającym się z Twojego rozwiązania. Znak ∩ oznacza część wspólną (przekrój) zbiorów, a ∪ jest sumą zbiorów. 

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są liczby –1, 1 oraz 5, to R={–1; 1; 5}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie 1 oraz 5, to U={1; 5}. Wówczas R∩U={1; 5}, a R∪U={–1; 1; 5}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 2 : 3 = 67% punktów.

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są liczby 0, 2 oraz 4, to R={0; 2; 4}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie 1, 3 oraz 5, to U={1; 3; 5}. Wówczas R∩U=∅ (zbiór pusty), a R∪U={0; 1; 2; 3; 4; 5}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 0 : 6 = 0 punktów.

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są liczby 1, 2 oraz 3, to R={1; 2; 3}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie 1, 2 oraz 4, to U={1; 2; 4}. Wówczas R∩U={1; 2}, a R∪U={1; 2; 3; 4}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 2 : 4 = 50% punktów.

Ocenianie elementów

Jest to uogólnienie metody Ocenianie liczb. Zasady są takie same, lecz zamiast liczb program bierze pod uwagę bardziej skomplikowane obiekty: przedziały lub wykreślone części funkcji. Wzór wyznaczający ocenę pozostaje ten sam:

100% · liczba elementów(R∩U) : liczba elementów(R∪U),

gdzie R jest zbiorem, którego elementy tworzą prawidłowe rozwiązanie, natomiast U jest zbiorem składającym się z Twojego rozwiązania. Znak ∩ oznacza część wspólną (przekrój) zbiorów, a ∪ jest sumą zbiorów. 

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są przedziały [0; 1] oraz (2; 5], to R={[0; 1]; (2; 5]}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie [0; 1], to U={[0; 1]}. Wówczas R∩U={[0; 1]}, a R∪U={[0; 1]; (2; 5]}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 1 : 2 = 50% punktów.

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowym rozwiązaniem zadania są przedziały [0; 1] oraz (2; 5], to R={[0; 1]; (2; 5]}. Jeśli wpisałeś rozwiązanie [0; 1] oraz (2; 5), to U={[0; 1]; (2; 5)}. Wówczas R∩U={[0; 1]}, a R∪U={[0; 1]; (2; 5]; (2; 5)}. Ocena, którą uzyskasz to 100% · 1 : 3 = 33% punktów.

Przykład rozwiązania: W przypadku zadań, w których musisz narysować wykres funkcji, program porównuje elementy wykresu poprawnego rozwiązania i Twojego rozwiązania.

R, czyli prawidłowe rozwiązanie składa się z 5 elementów i wygląda tak: U, czyli Twoje rozwiązanie także składa się z 5 elementów i wygląda następująco:
   
Część wspólna (przekrój R∩U) rozwiązania poprawnego i Twojego rozwiązania.
3 elementy:
Suma R∪U elementów składających się na rozwiązanie prawidłowe i Twoje rozwiązanie (nie jest to już wykres funkcji!).
7 elementów:

Zatem za takie rozwiązanie otrzymasz 100% · 3 : 7 = 43% punktów.

Ocenianie kolejności

W niektórych zadaniach należy uporządkować liczby w kolejności rosnącej lub malejącej. Rozwiązanie takich zadań program ocenia w następujący sposób: Bierze pod uwagę wszystkie pary liczb występujące w zadaniu i sprawdza, czy dana para jest ustawiona w kolejności wymaganej w treści zadania. Jeśli przynajmniej połowa par jest ustawiona w dobrej kolejności, to ocena za to zadanie jest równa liczbie par ustawionych w dobrej kolejności podzielonej przez liczbę wszystkich par. W przeciwnym przypadku ocena wynosi zero.

Na przykład: W zadaniu o treści: Uporządkuj rosnąco liczby 4; –0,7; 2,5; –2,5 musisz ustawić cztery liczby w kolejności rosnącej, a więc zapełnić cztery miejsca:

miejsce nr 1 miejsce nr 2 miejsce nr 3 miejsce nr 4

Przypuśćmy, że ustawisz liczby w następującej kolejności:

–0,7 2,5
2,5 4
miejsce nr 1 miejsce nr 2 miejsce nr 3 miejsce nr 4

Program porównuje pary liczb występujące w rozwiązaniu:

Następnie program sprawdza, które z tych par są poprawnie uporządkowane, tzn. liczby są w kolejności rosnącej. Są to cztery pary: A, C, E oraz F. W zadaniu występuje sześć par, więc więcej niż połowa par jest poprawna. Zatem za takie rozwiązanie zadania otrzymasz:

4 : 6 · 100% = 67% punktów.

Ocenianie wielomianów

Ocenianie wielomianów I

Jeśli w rozwiązaniu zadania należy wpisać wielomian, program oceni takie rozwiązanie w następujący sposób. Najpierw program oblicza parametr:

stmax = (większy ze stopni: stopień wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu i stopień wielomianu w Twoim rozwiązaniu) + 1.

Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian x4 + 2 x2 – 5, a w Twoim rozwiązaniu będzie x3 + 2 x2 + 5, to stmax = 4 + 1 = 5.

Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 2 x2 – 1, a w Twoim rozwiązaniu będzie x3 + 2 x2  – 1, to stmax = 3 + 1 = 4.

Następnie program liczy, ile ze współczynników wielomianu, którego wpisałeś w rozwiązaniu jest nieprawidłowych:

w = liczba nieprawidłowych współczynników w rozwiązaniu.

Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian x3 + 2 x – 5, a wpiszesz w rozwiązaniu x3 + 2 x + 5, to jeden współczynnik jest nieprawidłowy, czyli w = 1:

stopień współczynniki
prawidłowe
współczynniki
ucznia
3 1 1
2 0 0
1 2 2
0 – 5 5

Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 5 x4 + 2 x2 – x – 2, a wpiszesz w rozwiązaniu 5 x3 + 2 x2 – x + 2, to trzy współczynniki są  nieprawidłowe, czyli w = 3:

stopień współczynniki
prawidłowe
współczynniki
ucznia
4 5 0
3 0 5
2 2 2
1 – 1 – 1
0 – 2 2

Przy ocenianiu, program bierze pod uwagę następujące błędy:

Ostateczna ocena będzie równa:

100% – 100% · 2 · w : stmax – 20% · (r + u).

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian x4x2 – 2 x , a wpiszesz x3x2 – 2 x , to ocena będzie wyglądała następująco. Parametr stmax = 4 + 1 = 5. Porównanie współczynników wielomianu:

stopień współczynniki
prawidłowe
współczynniki
ucznia
4 1 0
3 0 1
2 1 1
1 – 2 – 2
0 0 0

Widać, że dwa współczynniki są nieprawidłowe, więc w = 2. Wielomian w rozwiązaniu jest zredukowany i uporządkowany, a zatem r = u = 0. Ostateczna ocena to:

100% – 100% · 2 · w : stmax – 20% · (r + u) = 100% – 100% · 2 · 2 : 5 – 20% · (0 + 0) = 100% – 100% · 4 : 5 – 20% · 0 =
= 100% – 80% – 0 = 20%.

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 5 x3 – 11 x2 – 2 x + 3 , a wpiszesz x2 + 5 x3 – 12 x2 + 3 – 2 x , to ocenianie będzie przebiegało następująco:
Widać, że podany wielomian nie jest zredukowany, ponieważ we wpisanym rozwiązaniu dwa razy występuje potęga x2. Ponadto wielomian nie jest uporządkowany, gdyż potęgi zmiennej x nie są ułożone od największej do najmniejszej. Zatem współczynniki r oraz u będą miały wartość 1. Po zredukowaniu i uporządkowaniu wielomianu okazuje się, że wielomian w Twoim rozwiązaniu ma poprawne współczynniki (w = 0). Ocena to:

100% – 100% · 2 · w : stmax – 20% · (r + u) = 100% – 100% · 2 · 0 : 5 – 20% · (1 + 1) = 100% – 100% · 0 – 20% · 2 =
= 100% – 0 – 40% = 60%.

Ocenianie wielomianów II

Program stosuje także następującą metodę oceniania wielomianów.

Jeśli wpiszesz w rozwiązaniu wielomian, który jest różny co do wartości od wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu, otrzymujesz 0 punktów. 

Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian x4 + 2 x2 – 5, a w Twoim rozwiązaniu będzie x3 + 2 x2 + 5, to nie dostaniesz żadnych punktów za to rozwiązanie.

Na przykład: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 2 x2 – 1, a w Twoim rozwiązaniu będzie 2 x2 x – 1 + x, to te dwa wielomiany mają takie same wartości, choć program odejmie kilka punktów za brak redukcji i nieuporządkowanie wielomianu.

Przy ocenianiu program bierze jeszcze pod uwagę następujące błędy:

Uwaga! Wszystkie powyżej wymienione parametry przyjmują wartość 1 — gdy opisany błąd występuje w rozwiązaniu lub 0 — gdy nie popełniłeś danego błędu wpisując wielomian.

Jeśli wpisałeś w rozwiązaniu prawidłowy wielomian, ale jego postać nie jest idealna, to Twoja ocena będzie liczona według wzoru:

100% – 50% · s – 20% · (r + u + b).

Przykład rozwiązania: Przypomnijmy poprzedni przykład: prawidłowe rozwiązanie to wielomian 2 x2 – 1, a w Twoim rozwiązaniu jest 2 x2 x – 1 + x. Wielomian, który napisałeś ma te same wartości, co prawidłowa odpowiedź, ale jest niezredukowany i nieuporządkowany, a zatem parametry r oraz u przyjmą wartość 1. Ostateczna ocena to:

100% – 50% · s – 20% · (r + u + b) = 100% – 50% · 0 – 20% · (1 + 1 + 0) = 100% – 0 – 20% · 2 = 100% – 40% = 60%.

Przykład rozwiązania: Jeśli prawidłowe rozwiązanie to wielomian 5 x3 – 11 x2 – 2 x + 3 , a wpiszesz x4x4 + 5 x3 – 11 x2 – 2 x + 3, to wpisany wielomian ma prawidłowe wartości, ale jego stopień jest za duży i wielomian jest niezredukowany, zatem s = r = 1. Otrzymasz następującą ocenę:

100% – 50% · s – 20% · (r + u + b) = 100% – 50% · 1 – 20% · (1 + 0 + 0) = 100% – 50% – 20% · 1 = 100% – 70% = 30%.

Ocenianie wielomianów III

Tutaj wielomian wpisany w rozwiązaniu oceniany jest sposobem mieszanym — część zasad pochodzi z Oceniania wielomianów I, część z Oceniania wielomianów II. Podajemy tutaj tylko odpowiednie wzory użyte przy ocenianiu. Jeśli chcesz znaleźć dokładny opis i przykłady oceniania, zajrzyj do dwóch pierwszych opisów oceniania wielomianów: Ocenianie wielomianów I i Ocenianie wielomianów II.

Najpierw program oblicza parametr:

stmax = (większy ze stopni: stopień wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu i stopień wielomianu w Twoim rozwiązaniu) + 1.

Następnie program liczy, ile ze współczynników wielomianu, które wpisałeś w rozwiązaniu jest nieprawidłowych:

w = liczba nieprawidłowych współczynników w rozwiązaniu.

Przy ocenianiu program bierze pod uwagę następujące błędy:

Uwaga! Wszystkie powyżej wymienione parametry przyjmują wartość 1 — gdy opisany błąd występuje w rozwiązaniu lub 0 — gdy nie popełniłeś danego błędu wpisując wielomian.

Ostateczna ocena będzie liczona ze wzoru:

100% – 100% · w : stmax – 50% · s – 5% · (r + u) – 2% · b.

Ocenianie wielomianów IV

Wielomian wpisany w rozwiązaniu oceniany jest sposobem mieszanym — część zasad pochodzi z Oceniania wielomianów I, część z Oceniania wielomianów II. Istotną różnicą pomiędzy tym sposobem oceniania, a sposobami oceniania wielomianów opisanymi powyżej jest natychmiastowe obniżenie oceny do zera, jeśli wielomian we wpisanym rozwiązaniu ma za duży stopień.
Podajemy tutaj tylko odpowiednie wzory użyte przy ocenianiu. Jeśli chcesz znaleźć dokładny opis i przykłady oceniania, zajrzyj do dwóch pierwszych opisów oceniania wielomianów: Ocenianie wielomianów I i Ocenianie wielomianów II.

Najpierw program oblicza parametr:

stmax = (większy ze stopni: stopień wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu i stopień wielomianu w Twoim rozwiązaniu) + 1.

Następnie program liczy, ile ze współczynników wielomianu, które wpisałeś w rozwiązaniu jest nieprawidłowych:

w = liczba nieprawidłowych współczynników w rozwiązaniu.

Przy ocenianiu program bierze pod uwagę następujące błędy:

Uwaga! Wszystkie powyżej wymienione parametry przyjmują wartość 1 — gdy opisany błąd występuje w rozwiązaniu lub 0 — gdy nie popełniłeś danego błędu wpisując wielomian.

Ostateczna ocena będzie liczona ze wzoru:

100% – 100% · w : stmax – 100% · z – 5% · (r + u) – 2% · b.

Ocenianie wielomianów V

Wielomian wpisany w rozwiązaniu oceniany jest sposobem mieszanym — część zasad pochodzi z Oceniania wielomianów I, część z Oceniania wielomianów II. Istotną różnicą pomiędzy tym sposobem oceniania, a sposobami oceniania wielomianów opisanymi powyżej jest natychmiastowe obniżenie oceny do zera, jeśli wielomian we wpisanym rozwiązaniu ma za duży stopień.
Podajemy tutaj tylko odpowiednie wzory użyte przy ocenianiu. Jeśli chcesz znaleźć dokładny opis i przykłady oceniania, zajrzyj do dwóch pierwszych opisów oceniania wielomianów: Ocenianie wielomianów I i Ocenianie wielomianów II.

Najpierw program oblicza parametr:

stmax = (większy ze stopni: stopień wielomianu w prawidłowym rozwiązaniu i stopień wielomianu w Twoim rozwiązaniu) + 1.

Następnie program liczy, ile ze współczynników wielomianu, które wpisałeś w rozwiązaniu jest nieprawidłowych:

w = liczba nieprawidłowych współczynników w rozwiązaniu.

Przy ocenianiu program bierze pod uwagę następujące błędy:

Uwaga! Wszystkie poniższe parametry przyjmują wartość 1 — gdy opisany błąd występuje w rozwiązaniu lub 0 — gdy nie popełniłeś danego błędu wpisując wielomian.

Ostateczna ocena będzie równa:

100% – 100% · 2 · w : stmax – 5% · (r + u) – 2% · b.

Sposoby oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych

Ocenianie podzbiorów liczb rzeczywistych I

Jeśli rozwiązanie zadania polega na wypisaniu podzbiorów prostej, program ocenia rozwiązanie biorąc pod uwagę:

Aby obliczyć ocenę, program zlicza liczbę powyższych obiektów. Oznaczamy:

Rozwiązanie oceniane jest w następujący sposób: Najpierw liczone są punkty, które uzyskałeś:

u = 6 · w + 4 · j – 2 ·k – 4 · b.

Następnie te punkty dzielone są przez:

r = 6 · (liczba przedziałów w prawidłowym rozwiązaniu) + 4 · (liczba zbiorów jednopunktowych w prawidłowym rozwiązaniu).

Ostateczna ocena (w procentach), to:

100% · u : r.


Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–4; 1]. Wpisałeś (–4; 1].

Parametry oceny: w = 1, k = 1, j = 0, b = 0. Zatem u = 6 · 1 – 2 · 1 = 4 oraz r = 6 · 1 = 6.

Uzyskasz 100% · 4 : 6 = 67% punktów.

Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to {–3; 0}. Wpisałeś {–3} ∪ (–2; 0].

Parametry oceny: w = 0, k = 0, j = 1, b = 1. Zatem u = 4 · 1 – 4 · 1 = 0 oraz r = 4 · 2 = 8.

Uzyskasz 100% · 0 : 8 = 0 punktów.

Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to (–6; –2) ∪ (–1; 3]. Wpisałeś (–6; –2) ∪ {–1}.

Parametry oceny: w = 1, k = 0, j = 0, b = 1. Zatem u = 6 · 1 – 4 · 1 = 2 oraz r = 6 · 2 = 12.

Uzyskasz 100% · 2 : 12 = 17% punktów.

Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–4; 0] ∪ (1; 3] ∪ {–5; 5}. Wpisałeś (–4; 0] ∪ (1; 2] ∪ {–5; 4}.

Parametry oceny: w = 1, k = 1, j = 1, b = 2. Zatem u = 6 · 1 + 4 · 1 – 2 · 1 – 4 · 2 = 0 oraz r = 6 · 2 + 4 · 2 = 20.

Uzyskasz 100% · 0 : 20 = 0 punktów.

Ocenianie podzbiorów liczb rzeczywistych II

Jest to sposób oceniania podobny do opisanego powyżej Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych I. Tak jak w metodzie powyżej, program ocenia rozwiązanie biorąc pod uwagę:

Aby obliczyć ocenę, program zlicza liczbę powyższych obiektów. Oznaczamy:

Rozwiązanie oceniane jest w następujący sposób: Najpierw liczone są punkty, które uzyskałeś:

u = 8 · w + 8 · j – 2 ·k – 2 · b.

Następnie te punkty dzielone są przez:

r = 8 · (liczba przedziałów w prawidłowym rozwiązaniu) + 8 · (liczba zbiorów jednopunktowych w prawidłowym rozwiązaniu).

Ostateczna ocena (w procentach), to:

100% · u : r – 20% · (d + z).


Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–4; 1]. Wpisałeś (–4; 1].

Parametry oceny: w = 1, k = 1, j = 0, b = 0, d = 0, z = 0. Zatem u = 8 · 1 – 2 · 1 = 6 oraz r = 8 · 1 = 8.

Uzyskasz 100% · 6 : 8 – 20% · (0 + 0) = 75% punktów.

Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to {–3; 0}. Wpisałeś {–3} ∪ (–2; 0].

Parametry oceny: w = 0, k = 0, j = 1, b = 1, d = 0, z = 0. Zatem u = 8 · 1 – 2 · 1 = 6 oraz r = 8 · 2 = 16.

Uzyskasz 100% · 6 : 16 – 20% · (0 + 0) = 37% punktów.

Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–4; 0] ∪ (1; 3] ∪ {–5; 5}. Wpisałeś (–4; 0] ∪ (1; 2] ∪ {–5; 4}.

Parametry oceny: w = 1, k = 1, j = 1, b = 2, d = 0, z = 0. Zatem u = 8 · 1 + 8 · 1 – 2 · 1 – 2 · 2 = 10 oraz r = 8 · 2 + 8 · 2 = 32.

Uzyskasz 100% · 10 : 32 – 20% · (0 + 0) = 31% punktów.

Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to [–2; 1] ∪ {5}. Wpisałeś [–2; 0] ∪ (0; 1] ∪ {4}. Wówczas program przekształca Twoje rozwiązanie do postaci [–2; 1] ∪ {4} i zlicza parametry oceny.

Parametry oceny: w = 1, k = 0, j = 0, b = 1, d = 0, z = 1. Zatem u = 8 · 1 – 2 · 1 = 6 oraz r = 8 · 1 + 8 · 1 = 16.

Uzyskasz 100% · 6 : 16 – 20% · (0 + 1) = 37% – 20% = 17% punktów.

Przykład rozwiązania: Prawidłowe rozwiązanie zadania to (1; 3) ∪ {–1; 5}. Wpisałeś {–1} ∪ (1; 2] ∪ (2; 3) {–1; 5}. Wówczas program przekształca Twoje rozwiązanie do postaci (1; 3) ∪ {–1; 5} i  zlicza parametry oceny.

Parametry oceny: w = 1, k = 0, j = 1, b = 0, d = 1, z = 1. Zatem u = 8 · 1 + 8 · 1 = 16 oraz r = 8 · 1 + 8 · 1 = 16.

Uzyskasz 100% · 16 : 16 – 20% · (1 + 1) = 100% – 40% = 60% punktów.

Ocenianie podzbiorów liczb rzeczywistych III

Jest to sposób oceniania analogiczny do opisanego wcześniej Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych II. Znaczenie wszystkich parametrów opisane jest powyżej. Ocenianie tą metodą, w odróżnieniu od Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych II, cechuje się trochę mniejszą stratą za złe końce przedziałów.

Rozwiązanie oceniane jest w następujący sposób: Najpierw liczone są punkty, które uzyskałeś:

u = 8 · w + 8 · j – k – 2 · b.

Następnie te punkty dzielone są przez:

r = 8 · (liczba przedziałów w prawidłowym rozwiązaniu) + 8 · (liczba zbiorów jednopunktowych w prawidłowym rozwiązaniu).

Ostateczna ocena (w procentach), to:

100% · u : r – 20% · (d + z).

Ocenianie podzbiorów liczb rzeczywistych IV

Jest to sposób oceniania analogiczny do opisanego wcześniej Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych I. Znaczenie wszystkich parametrów opisane jest powyżej. Ocenianie tą metodą, w odróżnieniu od Oceniania podzbiorów liczb rzeczywistych I, uwzględnia dodatkowo parametry d oraz z. 

Rozwiązanie oceniane jest w następujący sposób: Najpierw liczone są punkty, które uzyskałeś:

u = 6 · w + 4 · j – 2 · k – 4 · b.

Następnie te punkty dzielone są przez:

r = 6 · (liczba przedziałów w prawidłowym rozwiązaniu) + 4 · (liczba zbiorów jednopunktowych w prawidłowym rozwiązaniu).

Ostateczna ocena (w procentach), to:

100% · u : r – 20% · (d + z).